Situácia na trhu práce je v súčasnej dobe taká napätá a konkurenčná, že by bolo veľmi nerozumné nesnažiť sa získať tých najlepších ľudí do svojej firmy a udržať si tých, ktorí pre vás už pracujú. Problémom mnohých podnikateľov dnes je, že sa snažia za každú cenu obsadiť každé voľné miesto, ale nevenujú dostatočnú pozornosť príprave nových zamestnancov a tiež tých existujúcich skúsených na pozície s väčšou zodpovednosťou a kompetenciami.
Zameranie sa na rozvoj zamestnancov s cieľom premeniť skvelých zamestnancov na vynikajúcich lídrov nielen z dlhodobého hľadiska prospieva podniku, ale môže slúžiť ako vysoko atraktívna náborová stratégia pre budúcich nových zamestnancov.
Ako teda rozvíjať zamestnancov, aby sa stali silnými lídrami vo vašej firme?
Poskytujte stálu spätnú väzbu
Zamestnanec, u ktorého cítite potenciál stať sa do budúcnosti lídrom v rámci vašej firmy, sa môže posúvať vpred už len vďaka spätnej väzbe, ktorú mu poskytnete. Preskúmajte, ako čo najlepšie nastaviť procesy odovzdávania spätnej väzby. Možností máte hneď niekoľko – od pravidelných individuálnych schôdzok až po detailné štvrťročné sedenie, kde sa diskutuje o výkone a cieľoch. Svoju spätnú väzbu sformulujte spôsobom, ktorý zdôrazní hodnotu, ktorú tento zamestnanec vašej firme prináša, s konštruktívnymi pripomienkami, ako upraviť to, čo zatiaľ nefunguje na 100%.
Nájdite mentorov alebo nimi buďte sami
Nič neprispieva k rozvoju zamestnancov lepšie ako dobre štruktúrovaný mentorský proces. Samozrejme, že nie každý generálny riaditeľ alebo majiteľ firmy má čas venovať sa tejto činnosti, ale určite máte vo svojom tíme skúseného manažéra alebo vedúceho, ktorý by mohol byť pre túto rolu perfektný. Okrem urýchlenia krivky rozvoja zamestnancov ponúka mentoring množstvo príležitostí na odovzdávanie skúseností naprieč vašou spoločnosťou, čo opäť pomáha budovať u vašich zamestnancov vodcovské schopnosti.
Zobuďte pocit záväzku a autority
Aj to, že dáte zamestnancom určitú právomoc na prijímanie konkrétnych rozhodnutí o ich práci, môže viesť k rozvoju lídrov. Ukazujete tým, že máte dôveru v ich zrelosť a rozhodovacie schopnosti. Tiež to vyvoláva pocit podieľania sa na tom, kam podnik smeruje, čo je obrovský krok k udržaniu kreativity a angažovanosti zamestnanca.
Podporujte spoločné aktivity vašich zamestnancov
Začínajúci líder by sa mal dozvedieť čo najviac o všetkých aspektoch vašej firmy. Podľa odborníka na talent manažment Andre Lavoia je teda dobré, ak podporujete „vytváranie vzťahov na pracovisku počas obeda alebo na akciách po práci“. Podporte úsilie svojich zamestnancov o vytváranie sietí s ďalšími zástupcami vašej firmy mimo kancelárie. Naučia sa tak, ako nadväzovať silné väzby, viesť rozhovory s cudzími ľuďmi, čo im pomôže zlepšiť ich komunikačné schopnosti, ktoré sú pre lídra nevyhnutné.
Jasne definujte príležitosti rastu v rámci vašej spoločnosti
Zamestnanec, ktorý vidí vo vašej firme svoju budúcnosť, sa môže nechať odradiť, ak získa pocit, že bol vynechaný pri povyšovaní na vyššiu pozíciu. Ak ste skutočne odhodlaní pracovať na rozvoji zamestnancov, dajte všetkým zamestnancom vedieť, že akonáhle sa otvárajú nové pozície, zásadou vašej spoločnosti je najprv vyskúšať a najať niekoho zvnútra.
Vzdelávajte svojich ľudí v tom, čo potrebujú
Zamestnanec, ktorý je pripravovaný na to stať sa lídrom, bude mať pravdepodobne určité „nedostatky“, ktoré treba riešiť – od tzv. soft skills, ako je komunikácia, po pokročilejšie znalosti obchodných operácií. Poskytovanie finančnej pomoci a ďalšej podpory týmto zamestnancom pri účasti na workshopoch, seminároch alebo iných školeniach môže významne posilniť ich znalosti, ktoré budú naďalej používať v prospech vašej firmy.
Každá firma by sa mala zaoberať výchovou novej generácie lídrov. Rady a osvedčené tipy, ako na to, môžete získať na zasadnutí podnikateľských TAB boardov od ďalších skúsených majiteľov a majiteliek firiem.