Obsah vytváraný používateľmi (UGC – User-Generated Content) je stále módnejším prístupom k marketingu, ktorý môže priniesť pozoruhodné výsledky. UGC označuje obsah, obvykle príspevky na sociálnych sieťach, ktoré obsahujú správy, obrázky, videá alebo recenzie produktov vytvorené jednotlivými užívateľmi alebo špeciálnymi podporovateľmi, často označovanými ako ambasadori značky.
Cieľové skupiny zistia, že obsah vytváraný používateľmi podporuje spojenie medzi používateľmi vďaka naznačenej autenticite, úprimnosti a často osviežujúcej dávke kreativity. A funguje to.
Mnoho firiem sa roky snažilo presvedčiť zákazníkov, aby im zanechali pozitívne recenzie na Googli alebo Facebooku, ale pokrok v UGC posúva podporu zákazníkov na oveľa vyššiu a lukratívnejšiu úroveň. Nehovoriac o tom, že vďaka povahe sledovania príspevkov a sekcií s komentármi majú značky spravidla prístup k metrikám výkonnosti v reálnom čase.
Úspešné príklady UGC
Spoločnosť Coca-Cola bola v roku 2011 jednou z prvých, ktorá sa pustila do UGC kampane „Share a Coke“. Značka nealkoholických nápojov personalizovala fľaše Coke populárnymi menami a potom vyzvala používateľov, aby zdieľali svoje fotografie s personalizovanými fľašami. Podľa spoločnosti Market Research Society táto veľmi populárna kampaň viedla k tomu, že v nasledujúcich mesiacoch vyskúšalo Colu o 1,25 milióna tínedžerov viac.
Medzi ďalšie úspešné UGC kampane patrí kampaň spoločnosti Apple „Shot On iPhone“ z roku 2015. Apple vyzval používateľov z celého sveta, aby sa podelili o svoje najúžasnejšie a najpamätnejšie fotografie a upozornili tak na pokročilé možnosti fotoaparátu iPhonu 6. Tiež spoločnosť Starbuck’s spustila súťaž “ Red Cup Contest“, ktorá vyzývala zákazníkov, aby si vyzdobili svoje šálky sviatočnými vzormi a zdieľali svoje výtvory na sociálnych sieťach.
Zatiaľ čo UGC sa dnes skôr zameriava na obsah jednotlivých ambasádorov značky, tieto nezabudnuteľné kampane preukázali silu zapojenia a vplyvu zákazníkov.
UGC nie je len pre veľké spoločnosti
Možno nemáte také obrovské marketingové prostriedky ako veľké firmy, ale UGC je škálovateľné pre každý obchodný model a cenovú kategóriu. Kľúčom k úspešnej kampani UGC je spojenie s lojálnymi zákazníkmi, ktorí sa nakoniec môžu stať ambasádormi vašej značky. Veľmi úspešní tvorcovia UGC sú často označovaní ako influenceri a obvykle podporujú rad produktov. Influenceri sú často odmeňovaní produktmi zadarmo, zľavami a partnerskými províziami. Kampaň UGC však môžete začať aj s oveľa skromnejším rozpočtom a oveľa menej známym ambasádorom značky
Všetky vhodné kanály
Výber správnych platforiem sociálnych médií pre UGC je dôležitý. Identifikujte online priestor, ktorý vaši zákazníci navštevujú. Každá platforma sociálnych médií je určená trochu iným demografickým skupinám so špecifickým štýlom zapojenia.
• Instagram – obrázky a videá sú obvykle veľmi vizuálne príťažlivé a táto platforma je obľúbená medzi mileniálmi a generáciou Z. Užívateľský obsah súvisiaci s produktmi má na Instagrame tendenciu sledovať sa lepšie ako obsah súvisiaci so službami, ale napriek tomu môže byť dobrý príspevok pred a po veľmi presvedčivý!
• TikTok je veľmi populárna aplikácia sociálnych médií, ktorá ponúka krátke a zábavné videá. Hoci prevažná časť užívateľov TikToku je veľmi mladá, táto platforma je stále obľúbenejšia u všetkých vekových skupín.
• Facebook priťahuje skôr dospelých a je najideálnejší pre B2C UGC. Jedná sa o univerzálnu platformu, ktorá je silne zameraná na komunitu. Obsah zahŕňa obrázky aj videá. Mnoho podnikov, väčšinou maloobchodníkov, má na Facebooku firemnú stránku.
• X (predtým známy ako Twitter ) je možná slovutnejšia platforma sociálnych médií, hoci používatelia sú obmedzení na 280 znakov. Publikum X sa zaujíma skôr o novinky, trendy a rýchle aktualizácie. X sa často používa na konverzácie a trendové témy, takže je efektívna pre aktuálne a často ostré UGC.
• LinkedIn je pravdepodobne najideálnejšou platformou sociálnych médií pre B2B UGC alebo príspevky zamerané na profesionálov z odboru. Medzi UGC na sieti LinkedIn môžu patriť poznatky z odboru, prípadové štúdie a myšlienkový obsah.
Ďalej je tu Pinterest, YouTube a mnoho ďalších. Ide o to, určiť platformu alebo platformy (nemusíte si vybrať len jednu), ktoré najlepšie vyhovujú vašim potrebám, a zapojiť správnych tvorcov UGC.
Hľadanie správnych ambasádorov značky
Ak chcete vybrať ideálnych ambasádorov pre svoje UGC, najprv definujte osobnosť svojej značky, určite cieľovú skupinu a preskúmajte potenciálnych kandidátov na sociálnych sieťach, a dokonca aj medzi svojimi zákazníkmi. Máte hviezdneho nadšeného fanúšika so zmyslom pre sociálne médiá?
Pri zvažovaní ambasádora analyzujte jeho angažovanosť a kvalitu jeho obsahu. Pôsobia ich príspevky autenticky? Budú reprezentovať vašu firmu spôsobom, ktorý odráža osobnosť vašej značky?
Akonáhle identifikujete ambasádora svojej značky, nezabudnite mu poskytnúť informácie, produkty a ďalšie zdroje, ktoré potrebuje na vytváranie skutočne presvedčivého UGC, ktoré podporuje vzťahy a zdôrazňuje autenticitu. Ponúknite im balíček odmien, ktorý ich náležite odmení za interakcie a konverzie.
Pri vytváraní marketingových stratégií pre nadchádzajúci rok zvážte zapojenie cieľovej skupiny a využitie svojich fanúšikov pomocou obsahu generovaného používateľmi. Možno je to práve to fantastické a zábavné marketingové riešenie, ktoré ste hľadali.