Majitelia firiem sú v súčasnosti v trochu zložitej situácii. Dodávateľský reťazec je stále v neporiadku, historická inflácia zvyšuje náklady doslova na všetko a nedostatok zamestnancov výrazne znižuje produktivitu. Hoci jedna spoločnosť nemôže urobiť veľa pre upokojenie ekonomiky alebo obnovenie distribučných kanálov, majitelia podnikov môžu urobiť veľa v boji proti nedostatku pracovných síl. Ide o to, aby ste investovali do ľudí, ktorých už máte, motivovali ich k profesionálnemu zlepšovaniu a inšpirovali ich k nasledovaniu vízie vašej spoločnosti.
Mnohé spoločnosti si plne neuvedomujú dôležitosť motivácie zamestnancov, ani stratu zisku spôsobenú neangažovanými a neinšpiratívnymi pracovníkmi. Faktom však je, že motivovaní a pracovití zamestnanci budú vždy zohrávať kľúčovú úlohu na vašej ceste k podnikateľskému úspechu. Pracujú usilovnejšie a inteligentnejšie. Sú ambiciózni. Investujú do vlastného úspechu a úspechu spoločnosti. A častejšie sú aktívnymi inovátormi. Pravdepodobne najcennejším vedľajším produktom snahy o motiváciu zamestnancov, aspoň z hľadiska ľudských zdrojov, je to, že zamestnanci, ktorí sa cítia ocenení a inšpirovaní, bývajú lojálnejší voči svojmu zamestnávateľovi a spoločnosť sa musí vyrovnať s oveľa nižšou mierou fluktuácie.
Ak ste ešte nezaviedli motivačnú stratégiu vo vašej spoločnosti, možno je teraz ten správny čas začať. Tu je päť inteligentných nápadov, ako to urobiť.
Definujte a zdieľajte víziu svojej spoločnosti
Vízia spoločnosti je presvedčivé vyhlásenie o dlhodobých cieľoch a ideálnom stave vašej spoločnosti zamerané do budúcnosti. Tento dokument slúži aj ako plán úspechu a je základným nástrojom na zosúladenie zamestnancov s cieľmi a zámermi vašej spoločnosti. Ak vytvoríte a zdieľate firemnú víziu, ktorá je v očiach vašich ľudí zmysluplná, zamestnanci budú mať väčšiu motiváciu a chuť podieľať sa na jej napĺňaní. Z výskumu vyplýva, že zamestnanci, ktorí považujú víziu svojho zamestnávateľa za zmysluplnú a dôležitú, sú viac ako štyrikrát viac angažovaní ako priemerný zamestnanec.
Vhodne odmeňte a oceňte svojich zamestnancov
Peniaze budú pre väčšinu zamestnancov vždy hlavnou motiváciou. Čo je však možno ešte dôležitejšie, vnímanie alebo realita nedostatočnej odmeny môže byť absolútnym ničiteľom morálky. Bez ohľadu na to, či veria vízii alebo poslaniu vašej spoločnosti, nespokojní zamestnanci nikdy nebudú produktívni.
Existuje mnoho online nástrojov a množstvo dostupných údajov, ktoré vám umožnia zistiť, aké platy sú zvyčajne vyplácané na danej pozícii a v danej lokalite. Nájdite si platovú kalkulačku, použite ju a rešpektujte platové rozpätie, ktoré vám vygeneruje. Možno budete chcieť tiež trochu pátrať a zistiť, koľko platia vaši konkurenti.
Veľmi silnou motiváciou pre zamestnancov môže byť aj vytvorenie bonusových programov viazaných na výkon a dosiahnutie cieľov. Ak je to možné, snažte sa do bonusových programov zahrnúť aj iné ako obchodné pozície.
Vytváranie príležitostí na rozvoj a mentoring
Zavedenie systému kariérneho rozvoja a mentorských programov môže mať obrovský pozitívny vplyv na motiváciu a produktivitu zamestnancov. Aktívnou podporou svojich ľudí na ich kariérnej ceste vyjadrujete svoj záujem o ich individuálny kariérny rast a uvedomujete si, že sú pre vás dôležitejší ako status quo na ich súčasnej pozícii. Takéto programy vzbudzujú lojalitu a uznanie, pomáhajú prilákať najlepších kandidátov na zamestnanie a zvyšujú schopnosti vášho súčasného tímu.
Budovanie atraktívnej firemnej kultúry
O význame zdravej a inšpiratívnej firemnej kultúry sa už napísalo veľa, ale ako taká kultúra vlastne vyzerá?
Hoci je každá spoločnosť iná, existujú niektoré takmer univerzálne zásady, ktoré sú kľúčom k vytvoreniu firemnej kultúry, ktorá inšpiruje a motivuje. Sú to:
- Efektívna komunikácia
- Podpora tímovej práce
- Spravodlivosť a rešpekt
- Rozmanitosť a začlenenie
- Silné vedenie.
Nápady na vytvorenie firemnej kultúry, ktorá motivuje a inšpiruje zamestnancov, nájdete v časti „Tipy na budovanie skvelej firemnej kultúry“.
Ak budete neustále venovať čas motivácii svojho tímu, určite zlepšíte firemnú kultúru, znížite úbytok zamestnancov a zvýšite celkovú výkonnosť. A to stojí za tú námahu, nemyslíte?