Keď Daniel Hacaj, majiteľ spoločnosti Prodan interier, prišiel domov z firmy pred deviatou hodinou večer, mal pocit, že nevyužil celý deň. Často si myslel, že počas dňa nič neurobil. Dnes, aj vďaka členstvu v TAB Board Bratislava, tomu je inak.
Prosím, predstavte nám Vaše podnikanie. Ako ste sa k podnikániu dostali a čím sa zaoberáte?
Firma Prodan interier s.r.o. začala ako výroba atypického nábytku v roku 2007. Z malého podniku sa postupne rozrástla na firmu, ktorá v súčasnosti zamestnáva takmer štyri desiatky skúsených odborníkov. Máme vlastné nové administratívno-výrobné priestory pri Bratislave, v Ivanke pri Dunaji. Špecializujeme sa na kompletné zariaďovanie interiérov, či už pre privátne osoby, alebo pre firmy resp. organizácie rôzneho druhu a zamerania. V sídle spoločnosti vyrábame podľa požiadaviek klienta nábytok na mieru – od jednoduchého atypického prevedenia až po to najluxusnejšie. Pred tromi rokmi sme vytvorili aj obchodné oddelenie s tým, že sme vyvinuli typový rad špeciálnych nábytkov pre OFFICE, s ktorým sa snažíme dostať aj na zahraničné trhy, čo sa nám z môjho pohľadu aj úspešne darí.
Ako sa spoločnosti Prodan interier momentálne darí?
Keďže v poslednej dobe sme kompletne rozširovali zameranie firmy – obchod a vlastný program typovej výroby, nastalo veľmi veľa zmien. Posledné obdobie bolo teda veľmi ťažké aj z finančnej stránky, ale už pomaly sa vynaložená energia a financie vracajú v podobe nových odberateľov, stabilnejšieho postavenia na trhu a dostávame sa medzi veľkých hráčov aj pri typových nábytkov. Náš vlastný program sa dostáva do povedomia, fungujeme v zahraničí – Francúzsko, Londýn, Nemecko, Abu Dhabi, … a dnes som veľmi optimisticky naladený.
Kedy a ako ste sa prvýkrát dozvedel o TAB Board?
Ja som sa nedozvedel, ale volal mi pán Axamit. Úprimne, sám sa tomu čudujem, že som si dohodol s ním stretnutie. Asi náhoda alebo osud. Ja, kdeže som nikdy nestíhal riešiť všetko, čo som mal na stole a ku každému dňu by som potreboval ďalších 5 hodín, aby som to stíhal, vždy som odmietal akékoľvek, z môjho pohľadu, zbytočné stretnutia. Asi som mal vtedy slabú chvíľku, keď som povedal ÁNO a dnes som vďačný Igorovi, že kroky ho zaviedli aj do mojej firmy.
Čo Vás primälo k tomu stať sa jeho členom?
Môj prvý pocit bol, že som sa už potreboval trochu odreagovať a keďže som veľký patriot, povedal som si, že keď sa mne podarilo bez financií len poctivou prácou a zodpovednosťou vybudovať firmu so 40 ľuďmi, podelím sa o moje skúsenosti a možno pomôžem aj iným slovenským podnikateľom niečo vytvoriť. Nakoniec mi však ľudia v mojom TAB Boarde dali o mnoho viac, ako som očakával.
S akým konkrétnym problémom ste sa obrátil na kolegov v Boardu či na TAB facilitátor v rámci coachingu?
Možno najväčšie problémy som mal pochopiť, že ak sa chcem rozvíjať, musím začať na tvrdo delegovať všetko, čo je možné. Pochopiť, že cieľom podnikania nie je byť v robote od 6.00 do 22.00 a týmto podnikanie nepomáha ani mne, ani rodine. Každý sa pozerá na problémy toho druhého s istým nadhľadom „veď je to jednoduché, sprav to takto, alebo takto“, lebo tie problémy nemusí riešiť on osobne. Pri tom však pochopí, že veľakrát by takto pomohol aj vlastnému podnikaniu, ak by dodržoval rovnaké princípy, ako keď tak sebaisto rieši cudzie problémy. V každom prípade, akýkoľvek rozhovor, a bolo ich v rámci TABu naozaj veľmi veľa, posúva myšlienkové pochody na oboch stranách. Veľakrát človek, nech rozmýšľa nad problémom akokoľvek intenzívne, na tie najlepšie riešenia príde ak sa o tom rozpráva s ľuďmi, ktorým dôveruje.
Aplikovali ste ich odporúčania v praxi?
Určite áno. Keď som prišiel domov pred deviatou večer, mal som pocit, že som nevyužil poriadne celý deň a dokonca som mával nezmyselný pocit, že za celý deň som nič nespravil. Takto to fungovalo celých 15 rokoch môjho podnikania. Teraz sa musím priznať, že posledný rok odchádzam z firmy okolo 17.00-18.00 a uvedomujem si, že len takýto postoj dáva omnoho väčší zmysel môjmu životu.
Čo vnímate ako hlavný prínos TAB Board pre Vaše podnikanie?
Pokiaľ hovorím o mojom prípade, nejde tu len o suché nazbieranie kontaktov, resp. nových odberateľov (nie som poisťovák). Vaše podnikanie dostane omnoho viac, spoznáte ľudí, ktorí sa stanu Vašimi priateľmi a pri rozoberaní problémov nemáte pocit, že ste v tom sám, a že iným to ide super a len vy sa trápite. Tá situácia je pre psychiku každého podnikateľa veľmi dôležitá, lebo veľké problémy má každá firma, len sa netreba vzdávať, a to je jeden z veľmi dôležitých poznatkov, ktoré mi TAB priniesol.
Komu by ste členstvo v TAB Board doporučil?
Treba si uvedomiť, že je to ďalší posun vo vedení firmy a pochopiť, že každé podnikanie je zložité, a nielen to vaše. Myslím si, že každá firma, ktorá sa chce rozvíjať, potrebuje nové nápady od ľudí, ktorí niečo už prežili. Hovorí sa, že vlastná skúsenosť, resp. omyl, je najlepšia škola. Ale prečo sa niektorým chybám radšej nevyvarovať? Vlastných problémov máme aj tak vždy dosť a niekedy je lepšie sa poučiť z cudzích chýb, resp. využiť cudzie skúsenosti.