Budovanie kultúry dôvery vo vašej spoločnosti

Budovanie kultúry dôvery vo vašej spoločnosti

Ako majiteľ firmy musíte ovládať a uplatňovať mnohé dôležité dovednosti. Napríklad vedenie podniku, riadenie jeho financií, znalosť odvetvia a ľudských zdrojov a rôznych predpisov a právnych požiadaviek vrátane ich dodržiavania. Je toho veľa, čo treba pochopiť a zvládnuť, ale každá z týchto zručností je nevyhnutná pre vedenie a rozvoj úspešného podnikania. Existuje však oveľa mäkšia dovednosť, ktorá je neodmysliteľne dôležitá pre efektívne vedenie firmy. Je to dovednosť, ktorá je podceňovaná, nedostatočne rozvinutá a väčšinou nepochopená. Ide o koncept, ktorý je zdanlivo taký jednoduchý a priamočiary, ale mnohým majiteľom, najmä tým, ktorí buď začali podnikať, alebo sa do veľkej miery vydali na vlastnú päsť, stále uniká. Čo je to za záhadný koncept, ktorý oddeľuje dobrých lídrov od tých skvelých? Je to „dôvera“/„dôveryhodnosť“.

„Dôvera/dôveryhodnosť“ je náročné slovo, najmä pokiaľ ide o vedenie firmy, a to najmä preto, ako často sa zneužíva. Vyhlásenia typu „Verím, že máte nástroje, ktoré potrebujete na vykonávanie svojej práce“ v skutočnosti nevyjadrujú postoj dôvery, ale skôr očakávanie splnenia požiadavky. „Dôverujte mi, že vaša ťažká práca je riadne zohľadnená“ je skôr dôrazom na výkon než vyjadrením uistenia alebo potvrdenia. Keďže slovo „dôvera“ často používame nesprávne alebo so skrytými úmyslami, jeho skutočný význam a zámer sa často stráca v slovníku obchodnej hatlaniny.

Čo vlastne znamená dôvera/dôveryhodnosť?

Podľa Merriam-Webster je dôvera/dôveryhodnosť definovaná ako určité spoliehanie sa na charakter, schopnosti, silu alebo pravdivosť niekoho alebo niečoho. Prečítajte si ju ešte raz a nasajte silu a potenciálne úskalia, ktoré sa môžu spájať s pojmom dôvera. Kto presne poskytuje túto dôveru? A ako preboha vieme, či im môžeme dôverovať?
Krátka odpoveď znie, že dôvera/dôveryhodnosť nie je zaškrtávacie políčko, ktoré raz zaškrtneme a potom už navždy obstojí v skúške času. Namiesto toho je dôvera neustálym, často krehkým vyvažovaním medzi zraniteľnosťou a zodpovednosťou. Už len myšlienka na dôveru voči druhému môže v mnohých majiteľoch firiem vyvolať veľmi nepríjemné pocity, nehovoriac o ľuďoch, ktorých vedú.

Prečo sa tak ľahko naruší dôvera/dôveryhodnosť

Opäť platí, že dôvera nie je jediný údaj alebo činnosť, ale skôr kontinuum zodpovednosti, ktoré môže byť buď podčiarknuté dôslednosťou, alebo rovnako ľahko podkopané nespoľahlivosťou. 

 Dôvera/dôveryhodnosť si vyžaduje čas, opakovanie a zámer. Je to nevyhnutná súčasť budovania produktívneho tímu a živej firemnej kultúry. Dôvera vo firmu, jej majiteľa a kľúčové vzťahy však môže byť ako búraciou guľou zničená v okamihu jediným nesplneným sľubom, najmenšou bielou lžou alebo naznačeným nedostatkom podpory. A dôsledky pre spoločnosť môžu byť zničujúce.

Ako vniesť do svojho podnikania dôveru/dôveryhodnosť

Dôvera, ktorú majú vaši zamestnanci vo vás a vo zvyšok vášho vedúceho tímu, je rovnako dôležitá ako dôvera, ktorú máte vy v nich. Budovanie kultúry dôvery sa začína na vrchole, takže ako vedúci podniku máte loptu na svojej strane. Nasleduje sedem dôležitých prvých krokov pri budovaní kultúry dôvery v celej vašej organizácii:


1. Choďte príkladom. Vychádzajte z rovnakého správania a konania, aké očakávate od svojho tímu. Nastavenie štandardu dôveryhodnosti a spoľahlivosti nielenže buduje vašu vlastnú dôveryhodnosť ako šéfa, ale zároveň udáva správny tón v celej vašej organizácii.

2. Buďte transparentní. Keď budete otvorene informovať o rôznych dynamikách podnikania, ukážete zamestnancom, že si ich vážite a že im dôverujete, keď ide o informácie, ktoré by mohli ovplyvniť chod spoločnosti alebo ich prácu.

3. Stanovte jasné očakávania. Stanovte dobre definované ciele, ktoré umožnia vášmu tímu čo najlepšie realizovať projekty a plniť ich ciele. Jasnosť odráža postoj spravodlivosti a transparentnosti, a tým buduje dôveru vo váš tím.

4. Podporovať zodpovednosť. Prijmite zodpovednosť za svoje činy a dajte jasne najavo, že to isté očakávate od svojich zamestnancov. Uistite sa, že každý je zodpovedný za svoje činy a povinnosti, a zároveň im poskytnite zdroje a podporu, ktoré potrebujú na dosiahnutie úspechu.

5. Udržujte politiku otvorených dverí. Ako vedúci pracovník spoločnosti dávate svojim zamestnancom najavo, že si ceníte ich názory, že ste k dispozícii na diskusiu a že ste ochotní venovať čas osobnému kontaktu, čo je veľmi dôležité pre budovanie dôvery.

6. Posilnenie rozhodovania. Poskytnutie právomoci zamestnancom, aby sami rozhodovali o najlepšom spôsobe vykonávania svojej práce, zdôrazňuje vašu dôveru v nich ako v profesionálov a tiež podporuje iniciatívu a inovatívne myslenie.

7. Rozpoznávanie dôveryhodného správania. Uznávajte a dokonca oslavujte činy, ktoré sa vyznačujú bezúhonnosťou, spoľahlivosťou a inými pozitívnymi prínosmi. To bude váš tím motivovať k udržiavaniu vysokých osobných štandardov a bude pôsobiť ako katalyzátor pri budovaní kultúry dôvery a rešpektu.

Pamätajte, že dôveru je ľahšie stratiť ako získať. Ako líder spoločnosti udávajte tón čestnosti a spoľahlivosti a verte, že vaši zamestnanci vás budú nasledovať.