Ako požiadať zákazníkov o odporúčanie?

Ako požiadať zákazníkov o odporúčanie?

Môžete minúť všetky peniaze z vášho marketingového rozpočtu a dúfať, že to bude mať pozitívny efekt na váš biznis, ideálne taký, že sa vám podarí získať nových zákazníkov. To si však vyžiada množstvo času, peňazí aj ďalších zdrojov a s neistým výsledkom.

Alebo môžete svoju pozornosť uprieť k svojim existujúcim zákazníkom a požiadať ich o odporúčania. Môžu sa tak stať bohatým zdrojom ďalších zákazníkov. Všetko záleží na tom, ako sa k tomu postavíte.

Tu je niekoľko tipov, ako zvýšiť pravdepodobnosť, že vás existujúci zákazníci odporučia ďalším:

Uistite sa, že vaša spoločnosť poskytuje zákaznícky servis tej najvyššej úrovne

Než začnete svojich zákazníkov žiadať o odporúčanie ďalším potenciálnym klientom, je nevyhnutné, aby ste vy aj váš tím poskytovali zákazníkom služby tej najvyššej úrovne. Vďaka tomu je pre vašich existujúcich zákazníkov jednoduchšie vás a váš produkt či službu odporučiť ďalším ľuďom zo svojej siete kontaktov.

Vytipujte ten najlepší čas pre žiadosť o odporúčanie

Občas sa oplatí, ak svojim zákazníkom navrhnete, že v prípade, že budú s vašim produktom či službou spokojní, budete radi, ak ich budete môcť požiadať o odporúčanie. Podľa marketingovej spoločnosti LOCALiQ ide o „nízkonátlakový dotaz, pretože dáva klientom možnosť vás odporučiť na základe vašej skúsenosti. Zároveň im dáva najavo, že pokiaľ pôjde o pozitívne skúsenosti, mali by k vám poslať podobne nastavených ľudí.“

Ďalšími vhodnými momentmi pre žiadosť o odporúčanie je buď po dodaní sľúbeného produktu alebo služby, prípadne vo chvíli, keď súčasný zákazník prejaví spokojnosť s vašimi službami.

Odporúčanie ako zdroj odporúčania

Je veľmi ťažké žiadať svojich zákazníkov o niečo, čo sami nie ste zvyknutí robiť. Využite príležitosť poskytnúť odporúčania, alebo „len“ pozitívnu spätnú väzbu svojim obchodným partnerom. Pokiaľ cítite, že práve oni by pre vás mohli byť vďaka odporúčaniu zdrojom nových zákazníkov, zdvihnite telefón a zavolajte im. Podeľte sa s nimi o to, že ste o ich podnikaní počuli skvelé veci a radi by ste sa o nich dozvedeli viac, aby ste ich mohli odporučiť svojich klientov. Tento váš krok môže vyústiť do schôdzky, kde budete mať vy príležitosť prezentovať svoj biznis. Váš náprotivok tak bude mať dostatok informácií, aby mohol odporučiť vás a vaše služby. Veľkým pomocníkom v tejto oblasti môžu nit networkingové stretnutia, kde máte príležitosť osloviť „svojím príbehom“ väčšie množstvo ľudí naraz.

Motivujte zákazníkov k odporúčaniu

Požiadať niekoho o odporúčanie bude oveľa jednoduchšie, ak mu ponúknete odmenu. Akú? Čo napríklad darčekové poukážky, zľavu na budúci nákup alebo dar pre charitatívnu organizáciu podľa vlastného výberu. Dajte svojim stálym zákazníkom vedieť, že pre nich máte prichystanú odmenu, ktorú získa prvých 10, ktorí vám vďaka svojmu odporúčaniu privedú nového zákazníka. To môže veľmi dobre uviesť veci do pohybu.

Vytvorte pre zákazníkov formálny proces odporúčania

Môžete pokračovať v neformálnom vyhľadávaní a propagácii odporúčaní zákazníkov, lepšie výsledky by ste však mohli dosiahnuť nastavením procesu pre získavanie odporúčaní. Tieto kľúčové kroky pomôžu vašim verným zákazníkom poskytnúť odporúčania, ktoré chcete:

  • Ponúkajte odmeny za odporúčania, od exkluzívnych zliav po novinky o upgradoch produktov alebo upozornenie na predpredaj.
  • Vytvorte cielenú e-mailovú kampaň, ktorá zákazníkom vysvetlí, čo by ste chceli, aby urobili a čo dostanú za to, že budú postupovať podľa vašich odporúčaní.
  • Pridajte ľahko použiteľný odkaz na odporúčanie, ktorý môžu vaši zákazníci zahrnúť do príspevkov na sociálnych sieťach.
  • Bonusový tip: Pri predkladaní faktúry klientovi nežiadajte o odporúčanie.

Nakoniec môžete vytvoriť šablónu odporúčajúcej správy, ktorú môžu vaši spokojní zákazníci odovzdávať ďalej. Na zváženie je, či budú môcť túto správu upravovať podľa toho, komu ju posielajú.

Zákazníci sú pre firmy zdrojom príjmov. Keď sú spokojní, môžu vám vďaka svojim odporúčaniam otvoriť dvere k mnohým novým zákazníkom, ktoré by sa vám možno nikdy nepodarilo priamo osloviť.

Chceli by ste pravidelne získavať tipy, ktoré vám pomôžu posúvať rozvoj vašej firmy vpred? Staňte sa členom TAB a čerpajte osvedčené rady od skúsených podnikateľov.